CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Friday, June 13, 2008

AWAS!!! Candy Mentalk berbahaya.....


KUALA LUMPUR 11 Jun - Sejenis gula-gula kesihatan, Mentalk Candy dikesan oleh Bahagian Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan mengandungi bahan kimia aminotadalafil yang mampu menyebabkan kegagalan jantung, sesak pernafasan dan hilang daya penglihatan.

Pegawai Perhubungan Awam Kementerian Kesihatan, Ku Noor Azian Ku Azizan berkata, aminotadalafil adalah analog atau terbitan bagi bahan kimia tadalafil yang merupakan sejenis bahan perangsang seks yang digunakan untuk merawat penyakit mati pucuk.

Kata beliau, penemuan itu juga mendapati profil keselamatan bagi aminotadalafil tidak pernah diuji dan merupakan entiti baru yang belum pernah ditemui sebelum ini.

Berbahaya"Mentalk Candy dipercayai digunakan untuk tujuan yang sama (merawat mati pucuk) dan amat berbahaya jika digunakan kerana tindakan rangsangan farmakologi akibat analog tersebut (aminotadalafil) di dalam badan adalah tidak spesifik," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambah Ku Noor Azizan, penemuan kementerian itu adalah selari dengan kenyataan akhbar yang telah dikeluarkan oleh Penguasa Sains Kesihatan Singapura, baru-baru ini.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak menggunakan Mentalk Candy dan melaporkan kepada pihak kementerian jika menemuinya di pasaran.

"Pengilang dan pengedar Mentalk Candy boleh didakwa di mahkamah di bawah Akta Racun 1952 dan jika disabitkan kesalahan boleh didenda RM5,000 atau penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya sekali," jelasnya.

sumber:Utusan Malaysia

0 comments: