CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Monday, August 25, 2008

.::Suramnya 'Jalur Gemilang' tahun ini!::.

"...MARI kita seluruh warga negara, ramai-ramai menyambut hari merdeka, Merdeka!..." Itulah seruan yang tidak jemu-jemu, dari seorang penghibur terkenal suatu ketika dahulu, Allahyarham Sudirman Hj. Arshad setiap kali tibanya sambutan ulang tahun kemerdekaan sehinggalah pada hari ini.

Nampaknya, beliaulah seorang yang tidak pernah luntur semangat cintakan negara kerana saban tahun akan melaungkan 'Medeka'! dalam lagunya 'Tanggal 31'.

Malah lagu itu akan sentiasa dimainkan di corong radio apabila tibanya hari yang bersejarah. Apa kata kalau syorkan orang yang sepatutnya mendapat anugerah kemerdekaan adalah Allahyarham Sudirman kerana dialah yang sentiasa bersemangat.

Tahun lepas, ulang tahun kemerdekaan negara ke-50 disambut penuh meriah dan warna-warni di sana-sini dengan pelbagai acara dan aktiviti misalnya kembara merdeka, pertandingan bunga api antarabangsa, kempen kibarkan bendera dan bermacam-macam lagi acara yang gilang-gemilang.

Tetapi pada tahun ini, walaupun ianya masih dalam sambutan jubli emas pengisian kemerdekaan itu jauh berbeza jika dibandingkan tahun lepas. Walaupun tidak ada acara gilang-gemilang, sekurang-kurangnya ada juga semangat untuk menjulang dan mengibarkan Jalur Gemilang.

Beberapa hari lagi, negara akan menyambut tarikh keramat itu tetapi sejak awal bulan Ogos lalu rakyat seperti tidak bersemangat untuk meraikan hari yang penuh bermakna tersebut. Apatah lagi hendak mengibarkan 'Jalur Gemilang', sehingga hari ini pun hendak melihat kereta meluncur laju di lebuh raya sambil mengibar bendera pun, susah.

Siapa yang hendak dipersalahkan, kerajaan atapun rakyat? Apakah kerana kerajaan tidak memberi 'Jalur Gemilang' secara percuma kepada rakyat membuatkan roh kemerdekaan itu suram? Rasanya perkara itu memberi tempias dan menutup semangat rakyat ke arah itu.

Apa yang membuatkan suasana suram kemerdekaan ini, ianya jelas, sedikit sebanyak ada kaitan dengan kenaikan harga minyak yang melampau. Ini sudah terang lagi bersuluh, kerana kerajaan sendiri yang telah menyekat roh kemerdekaan rakyat dengan kenaikan bahan api itu. Rakyat hari ini sudah tertekan dan tidak lagi 'happy' akibat dengan pelbagai kenaikan harga barangan.

Rasanya, kalaulah rakyat hidup dengan suasana gembira dan tidak tertekan roh kemerdekaan mungkin tidak luntur. Bagi rakyat, walau macam mana sekali pun pengisian kemerdekaan yang dihidangkan kerajaan, namun kesedihan dan kegelisahan rakyat tidak akan terubat jika harga minyak tidak diturunkan.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Abdullah Badawi baru pertama kali merasai keperitan rakyat apabila berdiri dan bersesak dalam komuter. Berebut-rebut serta lama menunggu komuter hanya serpihan daripada tekanan rakyat, banyak lagi yang sewajarnya Pak Lah 'menghayati' keperitan rakyat.

Apa kata selepas ini Pak Lah pula turun ke pasar, berada di dalam kesesakan lalu lintas, naik bas bersama golongan marhain dan beratur panjang di hopital kerajaan untuk mendapatkan rawatan.

sumber: Harakahdaily

0 comments: