CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Wednesday, December 31, 2008

.::Amalan Sunnah Dalan Bulan Muharram::.

Pendahuluan : Definisi bulan Muharram :

Al-Muharram atau bulan al-Muharram ialah bulan pertama dalam tahun Islam. Dinamakan sedemikian kerana orang arab jahiliyyah mengharamkan peperangan dalam bulan tersebut.(Lisan al-Arab, 2/845)
Walaupun orang arab jahiliyyah sesat dan kafir, mereka tetapi mengagungkan semua bulan-bulan ‘haram’. Sehinggakan jika seorang lelaki arab bertemu dengan pembunuh ayahnya di bulan-bulan ini, dia tidak akan membunuhnya.
Ia juga dinamakan ‘shahrullahilmuharram’ iaitu Muharram bulan Allah. Antara hikmah dinamakan sedemikian ialah:
1- Ianya bulan ‘haram’ yang pertama.
2- Rasulullah s.a.w. menamakannya sedemikian. (Hasyiat al-Suyuti ‘ala Sunan al-Nasa’i, 3/206)
3- Bagi tujuan mengagungkannya.(Lisan al-Arab, 2/845)

Amalan Sunnah dalam bulan Muharram:

1- Mengagungkan bulan Muharram.
عن أبي بكرة - رضي الله-عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ((إن الزمان قد استدار كهيئته يوم خلق الله السماوات والأرض ، والسنة اثنا عشر شهراً ، منها أربعة حرم : ثلاث متواليات ذو القعدة وذو الحجة والمحرم ، ورجب مضر الذي بين جمادى وشعبان )) الحديث . متفق عليه: رواه البخاري في صحيحه المطبوع مع فتح الباري (10/7) كتاب الأضاحي ، حديث رقم ( 5550) ، ورواه مسلم في صحيحه (3/1305) كتاب القسامة ، حديث رقم (1679).

Maksudnya: Daripada Abu Bakrah r.a. daripada Nabi s.a.w., sabdanya [Sesungguhnya zaman telah kembali kepada keadaan asalnya seperti hari Allah menjadikan langit dan bumi. Satu tahun ada dua belas bulan. Di antaranya empat bulan haram; tiga berturut-turut iaitu Zul Kaedah, Zul Hijjah dan Muharram serta satu berasingan iaitu Rejab yang lebih dihormati oleh Kabilah Mudar antara bulan Jamadil Akhir dan Sya‘ban.]

Antara cara mengagungkan bulan Muharram ialah dengan tidak berperang dan tidak terlibat dalam perkara yang mencetuskan peperangan.


2- Memperbanyakkan puasa pada bulan Muharram:

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((أفضل الصيام بعد رمضان شهر اللّه المحرّم، وأفضل الصلاة بعد الفريضة صلاة الليل)). أخرجه مسلم في الصيام (1163).
Maksud: Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda [Sebaik-baik puasa selepas puasa Ramadhan ialah puasa Muharram bulan Allah. Sebaik-baik solat selepas solat fardhu ialah solat malam.]

3- Puasa hari ‘Asyura:
‘Asyura berasal daripada perkataan ‘asyirah yang bermaksud kesepuluh. (Fathul Bari, 4/245)

3.1- Hukum puasa Asyura‘.

Puasa Asyura‘ adalah wajib sebelum kefardhuan puasa Ramadhan.
حديث عائشة رضي الله عنها قالت: كان يوم عاشوراء يوما تصومه قريش في الجاهليّة, وكان رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يصومه، فلمّا قدم المدينة صامه وأمر النّاس بصيامه، فلمّا فرض رمضـان قال: ((من شـاء صامه، ومن شاء تركه) أخرجه البخاري في الصوم (2002)، ومسلـم في الصيام (1125).

Maksud: berkata Aisyah ‘Orang Quraisy pada zaman Jahiliyyah berpuasa pada Hari Asyura‘. Rasulullah juga berpuasa pada hari tersebut. Apabila baginda berhijrah ke Madinah, Baginda berpuasa pada hari itu dan menyuruh orang ramai berpuasa pada hari itu. Apabila difardhukan puasa Ramadhan, Baginda bersabda [Sesiapa yang mahu dia boleh berpuasa dan sesiapa yang tidak mahu dia boleh meninggalkannya]’.

3.2- Hikmah puasa Asyura‘.

Hari Asyura’ ialah hari di mana Allah telah menyelamatkan Nabi Musa a.s. dan kaumnya dari Fir‘aun dan bala tenteranya. Lalu Nabi Musa berpuasa pada hari tersebut sebagai tanda syukur kepada Allah s.w.t. Maka Nabi Muhammad berpuasa pada hari itu dan memerintahkan umatnya berpuasa sama dan baginda bersabda [Kami lebih berhak ke atas Musa berbanding kamu]. Muttafaq ‘alaih (al-Bukhari Kitab al-Saum, No. 2004 dan Muslim Kitab al-Siyam, No 1130).

3.3- Menggandingkan puasa sehari sebelum atau selepas puasa asyura‘.
عن ابن عبّاس رضي الله عنهما قال: لمّا صام رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يوم عاشوراء وأمر بصيامه قالوا: يا رسول اللّه، إنّه يوم تعظّمه اليهود والنّصارى, فقال: ((إذا كان عام المقبل إن شاء اللّه صمنا اليوم التّاسع))، قال: فلم يأت العام المقبل حتّى توفّي رسول اللّه صلى الله عليه وسلم أخرجه مسلم في الصيام (1134).

Maksudnya: Daripada Ibnu Abbas r.a. katanya, ‘Apabila Rasulullah berpuasa pada hari Asyura‘ dan memerintahkan umatnya berpuasa sama, mereka berkata ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya ini adalah hari yang dimuliakan oleh orang yahudi dan Nasrani.’ MakaBagindabersabda [Sekiranya datang tahun depan, insyaAllah, kita akan berpuasa pada hari yang kesembilan]’. Ibnu Abbas berkata, ‘Akan tetapi Rasulullah s.a.w. telah wafat sebelum ketibaan tahun itu’.

عن ابن عباس مرفوعاً: ((صوموا يوم عاشوراء وخالفوا فيه اليهود؛ صوموا قبله يوما أو بعده يوما)) رواه أحمد في مسنده (1/241).
Maksud: Berpuasalah kamu pada hari Asyura‘ dan berbezalah dengan orang Yahudi dengan berpuasa sehari sebelum atau selepasnya.

3.4- Puasa asyura‘ pada hari Sabtu.
Terdapat dua bentuk hadith dalam persoalan ini seperti berikut :

(1) Hadith yang melarang puasa pada hari Sabtu kecuali puasa wajib sahaja.
عن عبد الله بن بسر، عن أخته الصماء أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ((لا تصوموا يوم السبت إلا فيما افترض عليكم، وإن لم يجد أحدكم إلا لحاء عنب أو عود شجرة فليمضغه)) أخرجه أحمد (4/189)، وأبو داود في الصوم (2421)، والترمذي في الصوم (744)، والنسائي في الكبرى (2759)، وابن ماجه في الصيام (1726) وغيرهم.

Maksudnya : Daripada Abdullah bin Busr daripada saudara perempuannya al-Samma’ bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda [Jangan berpuasa pada hari Sabtu kecuali yang difardhukan ke atas kamu. Sekiranya seseorang daripada kamu tidak mendapati keculi daun angggur yang kering atau kulit kayu, hendaklah dikunyahnya.]

(2) Hadith yang membolehkan puasa hari Sabtu secara umum.

وحديث أبى هريرة: نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن صوم يوم الجمعة إلا مقرونا بيوم قبله أو يوم بعده، فاليوم الذي بعده هو يوم السبت.

Maksudnya : Rasulullah s.a.w. melarang puasa pada hari Jumaat kecuali bersama sehari sebelumnya (Khamis) atau sehari selepasnya (Sabtu).

Berdasarkan pekara ini, terdapat dua pendapat dalam masalah ini iaitu :
(1) Tidak boleh berpuasa Asyura’ pada hari Sabtu berdasarkan hadith pertama.
(2) Boleh berpuasa Asyura’ pada hari Sabtu berdasarkan hadith kedua.

3.5- Menggabungkan niat puasa Asyura’ dengan puasa qada’ atau nazar.

Sekiranya seseorang itu menggabungkan niat puasa hari Asyura‘ dengan puasa qada’, nazar atau kaffarah maka dia mendapat pahala puasa yang lebih utama.
Puasanya sah, tetapi pahala yang diperolehi ialah puasa wajib (qada’, nazar atau kaffarah) dan bukannya puasa Asyura‘.

3.6- Adakah perlu qadha kepada sesiapa yang berpuasa pada hari kesembilan dan kesepuluh kemudian setelah itu didapati hari tersebut bukanlah hari Asyura?
Syeikh Ibn Baz berkata: Tidak perlu qadha dan Inshallah dia mendapat pahala penuh dengan berpuasa pada dua hari itu kerana sangkaannya bahawa hari tersebut adalah hari yang ke sembilan dan kesepuluh berdasarkan kalendar.

3.7 - Dalam keadaan dia mengetahui pada hari kedua yang disangkanya hari asyura pada hal besoknya baru hari asyura, maka adakah dia perlu berpuasa pada pada hari ketiga?
Berkata Ibn Baz: Yang lebih baik untuknya ialah menyambung puasa sehingga hari yang diyakini sebagai hari asyura tetapi sekiranya dia tidak berpuasa, maka tidak mengapa dan dia terlepas puasa hari yang kesepuluh.

Antara bid‘ah-bid‘ah pada hari Asyura’:

1. Bid’ah kesedihan dan mengambil hari Asyura sebagai hari berkabung. Ini adalah bid’ah yang dilakukan oleh golongan Rafidhah (Shi‘ah) pada hari tersebut.
2. Bid’ah kegembiraan dan mengambil hari hari asyura sebagai hari raya. Ini pula adalah bid‘ah golongan Nawasib (yang menentang Ali al-Bait).
3. Mengkhususkan hari tersebut dengan nengeluarkan zakat.
4. Menziarahi Kubur pada hari tersebut.
5. Menyediakan bubur Asyura’.


0 comments: