CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Tuesday, December 9, 2008

.::Korban 1429H::.

Pada Aidil sambutan Aidil Adha semalam aku sempat merayakannya bersama keluarga di kampung isteri. Namun disebabkan jarak rumah kedua ibubapa ku dengan rumah keluarga isteri tidak jauh jadi aku sempat menunaikan solat sunat Aidil Adha di Masjid Al-Jannah, Sungai Protan (kampung kelahiranku). Selepas selesai solat aku kembali ke rumah mertua di Batu Tiga Jalan Siakap Bagan Serai.


Semalam aku berkesempatan menghadiri Majlis Korban yang diadakan di perkarangan Surau Ubudiah, Taman Serai Jaya, Bagan Serai (berhadapan dengan rumah isteri aku)

Suasana meriah sekali dengan kehadiran para penduduk seawal jam 9.00 pagi bagi menyaksikan upacara korban yang kan dijalankan walaupun penyembelihan dijadualkan pada pukul 10.30 pagi.

Pelbagai telatah dapat aku saksikan sepanjang majlis tersebut. Apa yang menariknya majlis tersebut adalah kerana majlis tersebut turut dihadiri bukan sahaja para peserta korban dan ahli keluarga serta para jemaah surau tersebut namun turut juga dihadiri oleh penduduk yang bukan beragama Islam serta penduduk yang beragama Islam tetapi tidak berjemaah di surau tersebut pada solat lima waktu. 

0 comments: