CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Wednesday, January 21, 2009

.::Alahai Negeriku::.

Apa nak jadi dengan nasib rakyat di negeri Perak. "Zahid cuba memecah belah rakyat Perak" begitulah tajuk berita yang aku baca dari HarakahDaily sebentar tadi. Memang perkara nih dah lama aku terfikirkan dalam fikiran aku sejak Pakatan Rakyat memerintah negeri Perak, semenjak kerajaan mengekalkan JKKK yang dilantik oleh BN sebelum pilihanraya dengan menamakan mereka dengan JKKP dan elaun dibayar oleh Kerajaan Persekutuan.

Tindakan seperti ini dilihat adalah satu tindakan yang tidak matang, satu tindakan yang ditiru dari gaya pemerintahan penjajah iaitu pecah dan belah. Tindakan ini bukan sekadar menyusahkan rakyat tetapi perkara yang lebih besar adalah menyebabkan berlaku perpecahan dalam institusi masyarakat. Dimankah tahap kematangan BN yang memerintah negara ini lebih 50 tahun.

Tindakan ini pada pandangan aku adalah bermotifkan dendam semata-mata. Nampaknya BN seolah-olah tidak dapat menerima kekalahan pada PRU ke-12 yang lalu dan merasakan mereka masih lagi memerintah negeri Perak. Tindakan Zahid sebenarnya bukan akan menambahkan sokongan rakyat terhadap BN tetapi akan menyebabkan rakyat semakin membenci BN.

JKKK vs JKKKP
Pening juga aku fikirkan hal ini. Apa peranan JKKK dan apa pula peranan JKKKP. Bukankah tujuan asalnya untuk membantu rakyat? Mengapa perlu wujudkan JKKKP sedangkan kerajaan negeri telah melantik JKKK untuk menjadi wakil kepada kerajaan dan mengapa perlu lagi JKKKP yang peranannya sama dengan JKKK. Adakah JKKK yang dilantik tidak berkelayakan sehinggakan Kerajaan Persekutuan melantik JKKKP?

Sesungguhnya Allah subhanahu wataala tidak menciptakan manusia untuk berpecah belah, bersengketa dan bermusuhan sesama sendiri, sebagaimana firman-Nya di dalam surah Ali 'Imran ayat 103, yang tafsirnya:

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya."




0 comments: