CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Saturday, February 7, 2009

.::Kecewa:Marah:Silap::.

Tanpa diduga, tapuk pimpinan negeri Perak bertukar tangan. Saya yg berada di Pulau Pinang pun terasa bahangnya (maklumlah anak Perak). Kerana di pejabat tiada tv maka aku gunakan kemudahan internet untuk mendapatkan perkembangan terkini apa yang berlaku di Perak. Dari sumber yang diperolehi suasana memang tegang.

Saya bukan mahu bercerita atau melaporkan apa yang berlaku di sana cuma sekadar ingin memberikan pandangan berkaitan suasana tegang di sana.


Suasana di Perak khususnya di Kuala Kangsar memang tegang sehingga pihak polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata dan dilaporkan juga polis turut menggunakan 'water canon' bagi meredakan keadaan. Persoalannya wajarkah pihak polis menggunakan gas pemedih mata dan 'water canon' bagi menyuraikan para penyokong Dato' Seri Nizar. Yang kedua, wajarkah para penyokong Dato' Seri Nizar berhimpun di Kuala Kangsar bagi menghalang proses angkat sumpah MB Perak yang baru?

Jika tindakan berdasarkan kemarahan memanglah tindakan tersebut dikira wajar. Mungkin ini adalah caranya untuk menunjukan ketidakpuasan hati. Namun adakah ianya berbaloi? Namun adakah dapat menyelamatkan kerajaan Pakatan Rakyat? Jawapannya adalah segalanya menjadi semakin sukar dan semakin sulit. Dalam hal ini yang rugi pada pandangan saya adalah Parti PAS sendiri. lihat sahaja propaganda yang dimainkan di media2 milik BN jelas sekali wajah-wajah lelaki yang berkopiah putih yang cukup sinonim dengan identiti PAS dan juga para muslimat yang bertudung labuh. Apa perspektif masyarakat yang melihat paparan demi paparan di media berhubung tindakan para penyokong Kerajaan PR yang saya percaya rata-rata yang hadir semalam adalah dikalangan penyokong PAS. Mana penyokong DAP? Dan tanggapan masyarakat luar pasti Penyokong PAS telah biadab serta derhaka pada Sultan, Siapa penyokong PAS? Jawapanya majoritinya berbangsa Melayu dan semuanya beragama Islam. Adakah cara ini akan menaikan taraf bangsa Melayu dan Agama Islam khususnya?

Memang tidak dinafikan bahawa setiap manusia ada tahap kesabarannya. Dan pastinya bila marah menguasai diri kita kadang kala bertindak di luar kawalan kita.

Sabda Nabi, “Orang yang kuat ialah orang yang mampu menahan marah.” Orang yang marah, jiwanya ditakluk Iblis. Kehambaan kepada Allah beralih kepada Iblis. Sebab itu, lebih binasalah jika pemimpin marah berbanding rakyat bawahan.


Pemimpin yang marah, rakyatnya binasa, negaranya tergadai seperti diperkatakan orang, “Menang sorak, kampung tergadai”. Adapun sekalian hamba rakyat, kalau mereka marah sekalipun maka marahnya itu kerana mereka mahu menuntutnya haknya. Tidaklah lebih dari itu. Ringkasnya, jika tidak mampu menahan marah, jangan memasang anganan untuk memimpin. Dunia sudah lama kiamat jika Tuhan tidak bersabar dengan dosa kita.


Bersabarlah kerana sabar itu sebahagian daripada iman. Ingatlah ini baru cuma sedikit sahaja ujian dari Allah s.w.t untuk menguji umatnya. Betulkan saya andai saya silap...

0 comments: