CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Monday, March 16, 2009

.::Bakal Haji dan Solat Jenazah::.

Ketika pulang ke Bagan Serai hujung minggu lalu, ana telah dijemput untuk menunaikan solat jenazah di Masjid Negeri Bagan Serai. Solat jemaah dijadualkan akan dilaksnanakan pada pukul 11.00 pagi. Ana bersama jemaah dari Surau Ubudiah Taman Serai Jaya tiba di perkarangan Masjid Bagan Serai pada jam lebih kurang pukul 10.45 pagi. Ketika itu, masjid sedang dipenuhi oleh bakal Jemaah Haji yang sedang berkursus. Tak lama menunggu jenazah pun tiba di masjid dan terpaksa menunggu kerana kursus haji masih berlangsung. Sementara menunggu ana mengambil kesempatan untuk sama-sama mendengar syarahan yang disampaikan oleh penceramah kursus tersebut.

Kursus tamat tepat jam 11.00 pagi. Ana turut membantu membawa jenazah ke ruang solat untuk disolatkan. Dalam fikiran ana, alangkah bertuahnya jenazah ini kerana pastinya akan ramai akan menyempurnakan solat jenazah untuknya, maklumlah ramai bakal jemaah haji yang sedang berkursus. Sayang sekali apabila jenazah dibawa masuk dan apabila solat jenazah hendak dimulaka, hanya dalam 4 hingga 5 saf sahaja. Ini berlaku kerana kebanyakan peserta kursus Haji tidak turut serta dalam solat jenazah itu.

Hati kecil ana lalu berkata, mengapa ini terjadi? Bagi bersangka baik ana mengandaikan mereka masing-masing ada urusan lain, maklumlah sekarang musim kenduri kahwin. Tapi telahan hati ana silap, setelah selesai solat jenazah, ana keluar dan dapati masih ramai peserta kursus haji tadi masih belum pulang dan berlegar-legar di kawasan letak kereta. Mengapa insan yang menerima jemputan untuk ke tanah suci tidak mahu menunaikan ibadah fardhu kifayah? Adakah solat jenazah hanya kepada mereka yang menerima undangan sahaja? Memanglah ianya fardhu kifayah tetapi adalah lebih baik kalau peserta kursus tadi turut serta menunaikan solat jenazah yang cuma mengambil masa tidak sampai 5 minit... Alangkah ruginya kita kalau tak mahu mengambil peluang untuk mencari bekalan untuk akhirat...

Wallahualam....

1 comments:

joe penang said...

Salam
Pendpat ana. Ramai yg ingat solat jenazah ni payah. Tak belajar memanglah payah. Ana pun cam dulu gak. Takut sebab tak reti.