CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Tuesday, March 10, 2009

.::Berita Kematian::.

Sepanjang hujung minggu ini ana lalui pelbagai perkara suka dan duka. Antaranya berita kematian. Bermula pada pagi Sabtu ana terima SMS dari kawan ana di Bagan Serai mengkhabarkan kawan ana telah kembali ke rahmatullah. Ana tidaklah begitu rapat dgn allahyarham namun saling mengenali kerana ada masanya kami selalu bermain bola tampar bersama sekiranya ana pulang ke rumah mertua ana. Allah lebih menyanyangi arwah kerana arwah telah kembali menemui Allah pada Usia 40-an. Terkilan juga ana kerana tak sempat untuk ziarah serta menyembahyangkan jenazah arwah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

Manakala pagi Ahad pula ana terima pula SMS dari abah ana beritahu Mak Long Amah telah meninggal. Persoalan pertama yang terlintas di kepala ana adalah siapakah Mak Long Amah? Lalu ana terus telefon abah untuk kepastian. Akhirnya barulah anan tahu bahawa Mak Long Amah adalah sepupu mak ana. Patutlah ana tak berapa kenal sebab ana memang kurang rapat dengan saudara-mara sebelah mak ana. Ana diberitahu oleh abah bahawa jenazah akan disembahyangkan pukul 11.00 pagi. Ana serba salah kerana pada jam 10.30 ana ada jemputan majlis tahlil dan marhaban sempena perkahwinan anak kawan ana di Taman Serai Jaya. Akhirnya ana ambil keputusan untuk pergi dahulu ke rumah arwah Mak Long Amah dan apabila selesai ana akan kembali ke rumah kawan ana.

Sepanjang dua hingga 3 minggu ini ana telah menerima perkhabaran tentang kematian insan-insan yang ana kenali. Minggu lalu semasa pulang ke rumah Abah, Abah beritahu Pakcik Kaq (Bakar b. Lat a.k.a Lebai Kaq). Abah juga beritahu bahawa Maklang Timah (bau-bau bacang dengan famili ana) sedang tenat. Pada tengahari Isnin lepas Abah SMS ana beritahu Maklang Timah juga telah kembali ke rahmatullah. Malangnya ana tidak dapat balik ke kampung kerana ada tugas yang perlu diselesaikan...

Semua ini menyedarkan dan mengingatkan kita semua bahawa semakin hari kita semakin menghampiri saat kematian. Adakah kita sudah bersedia? Apakah bekalan kita sudah cukup bagi kita menemui-Nya? Kepada rakan-rakan, kawan-kawan, sahabat marilah kita menambahkan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. Isikan waktu yang terluang dengan mengingati-Nya.

0 comments: