CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Friday, March 6, 2009

.::Teruja::.

Malam tadi bertempat di Dewan Seminar Masjid Seberang Jaya ana dapat menghadiri ceramah yang disampaikan oleh insan yang begitu istimewa, penulis buku Travelog haji dan Travelog Dakwah iaitu Profesor Dr. Hj. Muhd Kamil b. Hj. Ibrahim.

Dalam keadaan yang bergegas kerana terpaksa menghantar anak ke tusyen di rumah gurunya di Bukit Minyak sebelum berpatah balik ke Seberang Jaya. Perjalanan yang tidak begitu jauh jaraknya terasa begitu jauh kerana hati tak sabar untuk mendengar ceramah dari beliau.

Setibanya di Masjid Seberang Jaya ana terus meninjau-ninjau di mana ceramah diadakan. Akhirnya ana terpandang ke Sebuah Pintu yang erbuka dan ana dapati Prof sedang berceramah. Tanpa dipelawa ana terus masuk Alhamdulillah masih ada ruang kosong dan dan ana mencari posisi yang sesuai supaya ana dapat melihat penceramah dengan jelas.

Walaupun isi kandungan ceramah hanya berkisar pengalaman prof ketika menunaikan ibadat haji seperti yang terkandung dalam buku karangan beliau "Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman" namun hati saya tetap tersentuh dan air mata tetap bergenang dikelopak mata sama seperti ketika membaca buku tersebut.

Azan Isya berkemundang dan ceramah behenti seketika bagi memberi ruang kepada hadirin untuk solat. Ana berharap agar ada kesempatan untuk bertemu dengan Prof namun tak kesampaian kerana Prof telah menjamakan solatnya (maklumlah berstatus musafir). Selesai solat Isya ana kembali ke Dewan Seminar bagi meneruskan mendengar ceramah.

Kali ini hati ana agak gusar kerana memikirkan sempatkah ana habiskan mendengar ceramah kerana ana perlu menjemput anak sulong ana balik dari tusyen. 

Walaupun setiap penceritaan yang disampaikan ana telah mengetahui melalui buku "Travelog Haji", namun ana tetap terasa sayu dan merasakan betapa kerdilnya diri ini.

Seperti yang ana risaukan memang ana tak berkesempatan untuk bersemuka dengan Prof kerana anak terpaksa meninggal ceramah beliau yang belum habis bagi menjemput anak ana balik dari tusyen.

Dalam perjalanan balik ana pusing sekali lagi depan Masjid eSberang Jaya dengan harapan program belum tamat namun harapan tinggal harapan, kelihatan orang ramai telah mula keluar meninggalkan erkarangan masjid. Dalam rasa kecewa kerana tak semapt bertemu Prof, ana terus telefon Prof. Seperti biasa Prof tak menjawab panggilan ana tapi ana yakin Prof akan telefon saya kembali. Seperti yang dijangkakan, Prof telah hubungi ana. Perasaan teruja tak dapat digambarkan dan ana sempat berbual dengan Prof. Semoga di kesempatan lain ana dapat pula bersemuka dengan Prof. 

Ana doakan semoga Prof sentiasa dilimpahi rahmat oleh Allah s.w.t dan Allah s.w.t mempermudahkan urusan dakwah yang Prof lakukan... 

0 comments: