CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us

Monday, June 22, 2009

.::Mendekatkan diri dengan Alam::.

Seperti yang telah ana rancangkan dengan isteri ana untuk bawa anak-anak ana bercuti di Cameron Highland, sesudah subuh sabtu lepas ana dan keluarga bertolak dari rumah untuk ke Cameron Highland. Hati ana sedikit risau bila memikirkan kesihatan Airil Zaquan yang sekejap okay sekejap panas. Disebabkan hotel dah tempah kami tetap ke sana dan aku berdoa agar kesihatan Zaquan akan kembali normal.

Dalam perjalanan kami singgah sebentar di RnR Gunung Semanggol untuk bersarapan. Seperti biasa ana sekadar nasi lemak dan kopi 'o'. Alhamdulillah setelah selesai sarapan Zaquan sudah menunujukan tanda-tanda ceria dan dah macam tak demam lagi.... Alhamdulillah.....

Perjalanan diteruskan dan kelihatan Zaquan yang duduk didepan sebelah ana ceria sepanjang perjalanan. Ketika mula mendaki ke Cameron Highland Zaquan mula bertanya-tanya bila nak sampai Cameron Highland, mungkin dia dah jemu agaknya berada dalam kereta agak lama.

Lebih kurang jam 1030 pagi kami telah tiba di Cameron Highland. Kelihatan ceria sekali anak-anak ana, Aidil, Zaquan dan Aereen menikmati pemandangan yang indah sepanjang perjalanan. Ana pula sedang berkira-kira di mana ana hendak solat zohor nanti. Ketika ini ana bercadang untuk bersolat zohor di Tanah Rata sahaja.

Lawatan Pertama.
Setelah berbincang dengan isteri ana berkenaan destinasi kami, kami bersetuju untuk ke ladang teh. Jadi ana terus memandu ke destinasi. Setiba di lokasi walaupun pada mulanya terpaksa berpatah balik ke tanah rata kerana ana tak jumpa destinasi yang ditujui. Selepas berpatah balik akhirnya sampai juga ke destinasi. Airil Zaquan yang pagi tadi badannya yang panas kelihatan sudah benar-benar sihat. Alhamdulillah

Allah Maha Kaya
Setelah penat menikmati keindahan alam ciptaan Allah s.w.t di ladang teh, kami kembali ke Pekan Tanah Rata kerana masing-masing sudah menunjukkan tanda-tanda kelaparan. Di Tanah Rata, Alhamdulillah agak senang juga ana nak cari tempat untuk menjamu selara. Ana masih berkira-kira di mana ana nak solat zohor hari ini. Ketika ana sedang menyuapkan nasi untuk Airil Zaquan, ana terpandang satu poster ceramah yang menggamit hati ana untuk mendekati dan membacanya... Alhamdulillah... di Brichang ada masjid. Ana terus beritahu isteri ana bahawa ana akan solat zohor di Brinchang.

Selesai menjamu selera kami sekeluarga terus ke Brinchang untuk check in hotel. Tiba di hotel, sukar untuk mencari parking ana turunkan isteri dan anak-anak ana di hotel manakala ana mencari parking. Sekali lagi ana bersyukur, Alhamdulillah rupa-rupanya ana parking betul-betul di hadapan masjid. Ana rasa gembira sekali kerana masjid dan hotel ana tak sampai 200 meter. Dalam hati ana rasa amat gembira kerana pastinya ana dapat bersolat zohor secara berjemaah.

Setelah berehat sebentar di lobi hotel (bilik belum siap untuk kami masuk) kedengaran azan zohor, ana dan Aidil Haziq terus ke Masjid. Ana tersenyum bila melihat gelagat Aidil yang kesejukan semasa mengambil wuduk di masjid. Selesai solat ana kembali ke hotel untuk menghilangkan penat. Dalam fikiran ana pula berkira2 tentang program majlis ilmu yang akan di adakan di Masjid tersebut selepas solat isya. Hati ana meronta-ronta untuk berada dalam majlis tersebut. Apa-apapun ana hendak melelapkan dulu mata ana yang terasa mengantuk sangat....

Ana hanya sekadar dapat melelapkan mata seketika sahaja kerana anak-anak ana buat bising dalam bilik. Akhirnya isteri ana mengajak ana untuk bawa anak-anak pergi melawat Cactus Valley. Walaupun ana masih rasa letih tetapi memikirkan malam ni ana nak pergi dengar ceramah di Masjid Kayangan Brinchang ana gagahkan juga diri ana.

Tiba di Cactus Valley pukul 2.45 petang. Aidil Haziq sudah tak sabar-sabar nak masuk ke dalam. Apabila masuk ke dalamnya ana rasa terpaku dan teruja dengan keindahan seni taman dan flora-flora yang erdapat di sini. Betapa besarnya kurniaan Allah pada manusia. Betapa hebatnya ciptaan Allah s.w.t. "Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" Surah Ar-Rahman ayat 13. Ana begitu asyik sekali melihat flora-flora yang terdapat di sini sehingga terleka seketika dan tak terasa letih memandu pagi tadi.

Peringatan Dari Allah
Dalam ana menikmati keindahan flora yang terdapat di taman ini, ana di kejutkan dengan sapaan salam dari beberapa pelajar (ana kira mereka pelajar kerana kelihatan masih muda). Sapaan " Assalamualaikum Pakcik" benar-benar menusuk hati ana. Pada mulanya ana menjawab sambil menoleh ke belakang manalah tahu kalau ada orang lain di belakang ana. rupanya tiada siapa yang layak di panggil pakcik kat situ melainkan ana. Selepas itu ana hanya tersenyum memikirkan ana dah tua rupanya.

Ana berehat sebentar sambil merenung ke dalam diri ana kembali, ana bersyukur ana berada dalam situasi sekarang ini, tidak seperti beberapa tahun lalu. Seseungguhnya aku besyukur kepada Mu Ya! Allah kerana memberi aku jalan kembali. Terima kasih juga kepada pelajar-pelajar yang telah memberi salam "Assalamualaikum Pakcik" kepada ana.
Setelah puas dan masing-masing keletihan menikmati keindahan flora di Cactus Valley ini dan isteri ana juga telah pun membeli beberapa pasu anak pokok kaktus kami bergerak ke destinasi lain.. Akhirnya kami singgah pula di Cactus Point sekadar untuk meninjau harga di situ.

Di sini kami hanya singgah sebentar kerana waktu asar dah hampir... kami kembali semula ke hotel. Dalam perjalanan isteri ana singgah sebentar di tapak pasar malam kerana Aereen Zarifah beria-ia nak bantal strawberry. Ana bersama Zaquan kembali ke hotel, dan singgah sebentar di Masjid untuk bersolat Asar.

Setiba di Hotel ana berkira-kira untuk hadir majlis ilmu di masjid malam ini. Segala planning mesti baik supaya semua gembira. Yang paling penting ana perlu fikirkan adalah soal makan isteri dan anak-anak. Ana tanya isteri ana apa dia nak buat malam ni? dia hanya kata dah letih nak tidur saja. Dalam hati ana berkata Alhamdulillah.

Pukul 6.00 lebih kurang, ana menjenguk melalui tingkap bilik dan terus ke tapak pasar malam. Pada mulanya ana bercadang untuk keluar sorang sahaja tapi tiba-tiba isteri ana pun nak ikut. Jadi kami bertiga termasuk Aereen turun ke pasar malam untuk mencari juadah makan malam.

Dalam perjalanan ke pasar malam ana dan isteri singgah sebentar di gerai durian untuk makan durian di situ. Berselera sekali Aereen makan durian. Setelah habis sebiji durian, kami teruskan perjalanan mencari juadah makan malam di pasar malam.

Memang ramai sekali manusia mengunjungi tapak pasar malam ini. Pelbagai bangsa dan pelbagai usia. Namun ana agak kecewa juga kerana agak sukar mencari makanan di sini walaupun banyak gerai yang menjual pelbagai jenis makanan namun ianya dimasak/dijual oleh orang bukan islam. Dan ada ketikanya membuat ana bertambah keliru apabila ada beberapa gerai yang dimiliki oleh bukan islam, tukang masaknya bukan islam tetapi yang membungkusnya pula elok bertudung. Apakah ini satu strategi pamasaran? Alhamdulillah pencarian kami akhirnya berakhir juga bila terjumpa gerai yang menjual nasi ayam yang dipunyai oleh orang islam. Alhamdulillah ada juga makanan untuk makan malam. Setelah dapat apa yang nak dibeli kami kembali ke hotel. Anak ana, Aidil dan Zaquan telah pun tak sabar-sabar untuk makan.

Ketika mereka menikmati nasi ayam yang dibeli dari pasar malam, ana bersiap-siap untuk ke masjid. Ana sekadar mengenakan t-shirt putih lengan panjang dan kain pelikat sahaja. Rasa segan pula nak pakai jaket. Dalam hati ana berkata takkan sejuk sangat. Selepas merasa sedikit nasi ayam dari Aidil ana terus ke Masjid.

Majlis Ilmu
Alhamdulillah... percutian ana di Cameron Highland kali ni amat bermakna. Bukan sekadar dapat merehatkan badan dan fikiran serta lari dari kesibukan dan kepanasan cuaca di butterworth, tetapi percutian kali ini ana dapat mendekatkan diri dengan Allah s.w.t dan dapat berada dalam majlis ilmu / ceramah Isu Murtad yang disampaikan oleh Ustaz Masridzi Mat Sat, pengerusi Perkid, Selangor.

Mukaddimahnya ustaz dalam nada yang agak kesal kerana kehadiran jemaah yang tidak berapa ramai, sekadar 1 saf lebih sahaja. Namun majlis tetap diteruskan dan pelbagai cerita dan pengalaman telah dikongsikan oleh Ustaz berhubung kes-kes murtad. Majlis yang bermula selepas solat maghrib, tidak menjemukan walaupun ianya berakhir sekitar jam 10.30 malam. Cuma ana rasa kurang selesa kerana kesejukan. Hampir menggigil ana bila sesekali angin sejuk menerpa masuk ke ruang masjid. Ana tetap gagahi untuk terus istiqamah hingga selesai majlis ini. Apabila selesai ceramah dan masa untuk solat isya, semasa ana bangun untuk mengambil wudhu, terasa segala sendi-sendi ana ketat... terasa keras semacam sahaja... selesai solat isya, ana kembali ke hotel.

Tiba di hotel, anak-anak semua dah lena. Ana ajak isteri ana untuk keluar ngeteh di bawah. Setelah berpusing cari kedai makanan islam akhirnya kami singgah di satu food court untuk sekadar menikmati kopi dan teh tarik... selesai minum kami balik untuk tidur...

selesai hari pertama yang penuh bermakna...

Hari kedua
Malam tadi ana tk cukup tidur kerana kesejukan... puas ana berselimut namun masih terasa sejuknya... Sebelum subuh sudah beberapa kali ana terjaga... Ketika inilah barulah terasa betapa nikmatnya cuaca di Butterworth, walaupun panas tetapi ana tetap tidur lena. Pukul 5.30, ana menung dalam bilik air memikirkan sama ada mahu mandi atau tidak? Akhirnya ana kuatkan semangat untuk mandi juga... Semasa ana bersipa-siap untuk ke masjid, azan subuh sudah kedengaran. Ana bergegas ke masjid... terasa nyaman dan segar udara di sini Alhamdulillah...

Selesai solat ana kembali ke hotel dan mengejutkan Aidil supaya solat subuh. Kesian ana tengok dia yang kesejukkan.

Susahnya nak bersarapan
Setelah semua dah siap, kami turun dari hotel dan check out. Destinasi pertama pagi ini adalah untuk bersarapan. Puas ana berpusing-pusing untuk mencari kedai/ gerai islam yang menjual roti canai sebab Aidil mahu makan roti canai. Akhirnya setelah puas melilau di sekitar Brinchang ana tak jumpa lalu kami ke Tanah Rata. Alhamdulillah... dengan izin Allah s.w.t di Tanah Rata ada satu gerai menjual roti canai milik orang islam. Kami singgah dan bersarapan di situ.

Selepas bersarapan kami terus ke Kea Farm untuk membeli sedikit sayuran dan sterusnya kami ke Butterfly Farm. Aidil asyik sebut-sebut mahu ke sini walaupun dia agak takut dengan serangga. Setelah puas di butterfly farm kami terus ke Boh Plantation di Sungai Palas.

Dengan jalan sempit terpaksa dilalui untuk sampai ke destinasi amat menyeronokan dihiasi dengan pemandangan yang cukup indah, satu nikmat kurniaan ilahi yang dapat dinikmati. Ana frust juga kat sini tak boleh nak ambil gambar banyak2 sebabnya bateri henpon ana dah nak habis.. jadinya sekadar boleh simpan dalam memori ana sahajalah...

selesai di boh plantation kami bertolak balik ke butterworth membawa bersama seribu kenangan. Selamat tinggal Cameron Highland... jumpa lagi InsyaAllah...

gbone said...

salam sahabatku,
seronok pegi cameron?hehehe..aku pon arituh baru je pegi...tu salah satu destinasi wajib aku n famili setiap tahun..ntah knp,tp maybe cultural dia berbeza dgn kita dok bawah bukit ni kot..

actually tempat makan ISlam banyak mizan,kat Brincang tuh pon ada..kat tengah2 pekan, ada food court semua org melayu meniaga restoran..masakan pon boleh tahan..tak tau knp ko bleh tak jumpa...siang malam ada bukak..

mslah tido tuh biasalaaa..aku pon slalu kena..maybe badan aku ngan badan ko sama...takbleh tido 'tempat asing'..tambah2 bkn tempt kebiasaan kita tido..disertai dgn 'gangguan2' ,mana kita tau kan?

nanti bila2 kita pegi konvoi ramai2 dgn grup bainun kita..aku bleh dptkan apartment rega murah..mmg damai sekali skala kita lepak kt sana..aku dh sembang lama dh dgn matyus pasai nih..heheh..
ok bro,wa chow dlu..

miezanz said...

Buat sahabat ana, Gbone:
Mmg ana akui ada beberapa kedai makanan orang melayu. Tapi apa yang ana cari adalah kedai makanan orang yg Islam. Melayu x semestinya islam. Islam bukan sekadar mengucap dua kalimah syahadah tanpa melakukan rukun2 yang lain... maaf mungkin ana kelihatan agak xtreem dlm soal ini tapi inilah hakikatnya... adakala kita perlu xtreem soal makan minum kita...