CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Tuesday, October 13, 2009

.::Hidayah:Kompilasi Tafsir al-Quran::.

Lunch break tadi ana sempat singgah sekejap di kedai buku untuk cari buku sebab buku yang sedang ana baca dah nak habis. Belek punya belek dan akhirnya ana sambar buku yang bertajuk Hidayah karya Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Berikut sedikit ringkasan buku ini oleh pihak penerbit (Anbakri Publika)

Hidayah adalah petunjuk atau disebut guidance jika dialih ke bahasa Inggeris. Diksi Hidayah banyak dirakam di dalam al-Quran, antaranya:

Maksudnya: Sesungguhnya Al-Quran ini memberi hidayah ke jalan yang amat lurus (agama Islam) dan memberikan berita yang menggembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar. (Surah al-Isra’:9)

Firman Allah SWT,

Maksudnya: “Tunjukkanlah kami jalan yang lurus(hidayah).” (Surah al-Fatihah :6)

Dikisahkan ketika Rasulullah SAW pernah menggariskan pada tanah suatu garisan. Kemudian Rasulullah membuat garis-garis yang bercabang daripada garisan induk tersebut. Lalu baginda membacakan ayat al- An’am ayat 153. Maksudnya: “Dan sesungguhnya inilah jalanku yang lurus maka ikutilah ia, dan janganlah kamu ikut akan jalan-jalan yang lain, kelak ia akan memecah belahkan kamu.”

Jelas di sini, hidayah adalah milik Allah dan ia diberikan kepada sesiapa yang Dia ingini. Setiap hamba wajar memohon dikirimkan hidayah agar setiap tindak tanduk sentiasa di dalam pimpinan dan rahmat Allah. Naskhah HIDAYAH adalah kompilasi tafsir al-Quran yang menautkan fikrah Tuan Guru Nik Abd Aziz.

Petikan dari Surah Yunus ayat ke-15 bermaksud: Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata berkatalah orang-orang yang tidak ingat bahawa mereka akan menemui Kami (untuk menerima balasan): “Bawalah al-Quran yang lain daripada ini ataupun tukarkanlah dia.” Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku tidak berhak menukarnya dengan kemahuanku sendiri; aku hanya tetap menuntut apa yang diwahyukan kepada aku sahaja. Sesungguhnya aku takut jika aku menderhaka kepada Tuhanku akan azab hari yang besar (soal jawabnya).

Nah, ini adalah bukti bahawa hidayah itu kadang kala telah datang menyapa kita, namun kita tegar membuang dan menepisnya dengan mencipta pelbagai alasan. Betapa cintakan dunia telah memalingkan hati dan fikiran insan untuk mendakap hidayah. Atas rasa kesedaran dan ingin memberi peringatan kepada sesama muslim, tercetusnya kompilasi Tafsir al-Quran dari surah Yunus, al-Hadid dan Munafiqun untuk lumati lalu dicernakan melalui amal yang didasari ketakwaan.

Anda pasti tersentuh tatkala mencicip tajuk demi tajuk seperti Para Nabi Allah Bukan Tukang Sihir, Politik Lain, Agama Lain?, Rakyat dan Kerajaan Mukmin, Negara Stabil, “Bawakan Aku KItab yang Lain”, Selarikan Ilmu Dunia dan Ilmu Akhirat dan Perhimpunan Mega di Padang Mahsyar. Apa yang mengujakan, metod yang dibawa oleh Tuan Guru sarat hidangan pelbagai analogi yang bersesuaian dengan realiti semasa. Ia asas kefahaman yang menerajui setiap kupasan ayat-ayat suci al-Quran dengan sokongan sunah nabawiah.

Hidayah…Tuhan kurniakan kepada sesiapa yang Dia ingini! Raihlah hidayah, barangkali ia ada disekeliling anda…

0 comments: