CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Friday, October 16, 2009

.::Syawal:Elak Sifat Dengki Dengan Ucapan Tahniah::.

Dalam perkara yang menggembirakan hati sahabat, sayogia sebagai seorang kawan berkongsi rasa sukacita serta menyatakannya dengan lisan.

Erti bagi suatu persahabat ialah beri saham simpati semasa kejayaan gembira dengan tahniah, dan semasa dukacita dengan ucapa takziah.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud " Apabila kamu sayang kepada seorang kawan, hendaklah kamu katakan padanya." Gunakan ungkapan kata yang indah supaya dia merasa hidup tidak keseorangan, mempunyai teman, sahabat dan ada kawan yang bersimpati dengannya.

Apabila kita membuat pengakuan kasih padanya, suatu masa apabila berlaku situasi suram maka kita tidak cepat bersengketa dengannya. Ini kerana perkataan kasih yang pernah diungkapkan dorong suburkan persahabatan.

Islam mengajar supaya menzahirkan kata kasih mesra kepada kawan, keran cara itu menambah erat dan hormat hubungan dengan orang lain.

Andai dia tahu kita sayang padanya, dia mestibersikap demikian juga terhadap kita. Sentialah kasih itu semakin bertambah antara kedua-dua pihak kian berlipat ganda.

Sesungguhnya kasih mesra ssesama orang mukmin adalah sangat dituntut oleh syarak dan disukai oleh agama, lantaran itu Nabi s.a.w mengajar kita dengan sabdanya yang bermaksud, " Bertukar-tukarlah hadiah antara kamu nescaya menyuburkan kasih sayang".
Sungguh jelas nasihat Nabi S.A.W, iaitu jika saling berhadiah akan menyuburkan kasih sayang, dengan sendiri akan menjauhkan daripada perbalahan dan perseteruan satu sama lain.

0 comments: