CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Sunday, May 15, 2011

.:: Hadapkan Wajah Pada Deen Hanif ::.

my choice
Serta (diwajibkan kepadaku): "Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah mengerjakan perintah-perintah) agama dengan betul dan ikhlas dan janganlah engkau menjadi dari golongan orang-orang yang musyrik.
~surah Yunus: 105~

Selain perintah Allah supaya kita menjadi mukmin, kita juga diperintahkan supaya menghadapkan wajah kepada deen hanif. Bukan sekadar wajah tetapi seluruh anggota kita diperintahkan untuk menghadap deen hanif. Wajah adalah sesuatu yang simbolikkerana dalam seluruh anggota manusia wajahlah yang paling disayangi. Bangun pagi kita cuci muka, kita sapu wajah kita bedak wangi dan kadang-kadang kita bersolek bagi memastikan wajah kita cantik. Maknanya, wajah itu ada nilai simbolik. Ia mewakili semua anggota badan dan diri manusia. Apabila diarahkan supaya meluruskan wajah kepada deen hanif, tingkah laku kita juga bertepatan dengan deen hanif. begitu juga dengan urusan-urusan lain seperti pemerintahan, berpolotik, urusan rumah tangga bahkan urusan-urusan yang lainnya. semuanya mesti selari dengan deen hanif...

#Deen Hanif : ~ Orang-orang terdahulu menyebut deen sebagai agama. Orang-orang moden menyebut deen sebagai suatu gaya hidup, way of life.

bagi orang-orang terdahulu, perkataan hanif memberikan maksud CONDONG atau MIRIP.

MAKNANYA MANUSIA DIARAHKAN SUPAYA CONDONG KEPADA AGAMA YANG BENAR IAITULAH AGAMA ISLAM.

0 comments: