Monday, August 29, 2011
.:: Salam Lebaran::.
Posted by miezanz at 11:17 AM 0 comments
Labels: lain-lain
Monday, March 21, 2011
.:: Perjalanan ::.
19 Mac 2011... pagi buta aku dah bangun sebab isteri dah kejutkan aku suruh basuh kereta... Apa kes kul 6.30 basuh kereta... Sebenarnya aku dah janji nak basuh kereta tuh dah berhari2 tp masih tak berbasuh... Tentu pelikkan kenapa nak basuh kereta pagi2 buta, tak boleh ker tunggu siang sikit lg.... Sebenarnya hari ni aku ada perjalanan yang agak jauh... aku nak berkursus 2 minggu di melaka...
Jam 7.30 pagi aku dengan anak2 dan isteri keluar dari rumah ke stesen keretapi butterworth. Naik keretapi sebab aku tak komfiden nak journey dengan bas.Asyik eksiden jer so aku pilih yang kurang mudaratnya...So aku naiklah ekspress rakyat ke seremban lalalalalalalala ekspress rakyat...
Express Rakyat
Cepat-cepat jangan Terlambat
Express Rakyat
Jam delapan akan berangkat
Jentera yang membawa berbagai rupa
Tidak kira tua ataupun muda
Bergerak laju mengikut waktu
Meniti landasan berliku tanpa jemu
Express Rakyat
Membawa daku keliling ke tanah airku
Berbagai-bagai yang boleh kita lihat
Desa yang permai dengan sawah ladang
Gunung-ganang kuning hijau dedaunan
Ada dara manis sedang menjemur kain
Anak kecil di atas kerbau melambai-lambai
Membawa daku keliling ke tanah airku
Laju-laju kehidupan di ibukota
Kalau selalu lambat takkan ke mana-mana
Kiri kanan jalan, jentera berdesakan
Membawa daku ke alam impian
Di dalam keretapi malam yang dingin
layanzzz
Posted by miezanz at 10:23 AM 0 comments
Labels: lain-lain, photography
Friday, December 24, 2010
.::Ole-Ole Dari Kuala Lumpur II::.
Posted by miezanz at 11:57 AM 0 comments
Labels: lain-lain, photography
Friday, July 2, 2010
.::Kembali Lagi::.
Posted by miezanz at 10:00 AM 0 comments
Labels: lain-lain, photography
Wednesday, March 17, 2010
.::Lompat Si Katak Lompat: Part III ~ Maulidur Rasul @ Tmn Serai Jaya::.
Pukul 8.30 ana ke surau berkenaan kerana dijadualkan program akan bermula jam 9.00 pagi. Ana lihat dah ramai berada diperkarangan surau menyediakan makanan. Pasti meriah bisik hati ana sebab siap dengan makan-makan lagi. Tepat pukul 9.00 Ustaz Shahril Long tiba. Haram tak ada sesapa yang sambut. Ana pun pegilah sambut. Ustaz tanya ana, pukul berapa mula? ana jawab 9.00. tapi di dalam surau tak ada sorang pun. Ana pelawa ustaz naik dan ana beritahu AJK surau. Yang hairan semua buat rileks jer.... Ramai dikalangan AJK Surau dari puak UBN so disiplin dalam bab mengaji agama memang begini agaknya.
Majlis dimulakan dengan bacaan Al-Quran oleh Sdr. Azmi
Ustaz Shahril Long
Posted by miezanz at 2:50 PM 0 comments
Labels: lain-lain
Friday, January 8, 2010
.::Airil Zaquan Melangkah ke Alam Persekolahan::.
sebelum ke sekolah bersarapan dahulu di Kassim Mustafa
sempat lagi dia usha awek....
jeling sapa pulak tu?
Posted by miezanz at 10:57 AM 0 comments
Tuesday, December 29, 2009
.::Sahabatku di ICU lagi::.
Keadaan beliau memang agak kritikal. Ana cuba minta beliau agar berehat namun nampaknya keadaan beliau makin teruk... setelah berbincang dengan kakak pengantin (seorang doktor) ana terus bawa beliau ke Hospital... Semasa perjalanan ke Hospital ana memang berdebar-debar dan sentiasa berdoa agar Allah S.W.T memudahkan perjalanan kami. Alhamdulillah setelah hampir semua "traffic ligth" ana redah sahaja akhirnya kami tiba di Hospital Sri Manjung dan beliau diberikan rawatan seterusnya ditahan di ICU.
Ana doakan agar sahabat ana tabah melalui kehidupan beliau dan percayalah ana akan sentiasa bersama beliau disaat beliau memerlukan...
Dari kejadian ini mengingatkan ana betapa kerdilnya kita di sisi Allah S.W.T. Musibah yang diberikan sebenarnya memberi peringatan kepada semua baik bagi yang ditimpa musibah mahupun orang disekelilingnya. Kejadian pada hari tersebut benar-benar mengajar ana bahawa kita ini adalah hamba yang kerdil. Segalanya boleh berlaku dengan ketentuanNya...
Musibah penyakit banyak hikmahnya. Apabila diuji dengan penyakit dan penderitaan, manusia sedar kekuatan dirinya tidak mampu bertahan selamanya. Manusia mudah lupa jika sentiasa sihat. Bahkan, Firaun mengaku dirinya tuhan antaranya disebabkan dia tidak pernah ditimpa penyakit.
Ujian menderita akibat penyakit memberi kesan psikologi yang mendalam kepada manusia, berbanding dengan ujian lain. Apabila menderita penyakit berbahaya atau rasa kesakitan teramat sangat, maka terlintas mengenai kematian.
Apabila Allah menurunkan ujian, secara langsung mengingatkan kita kepada kekuasaan-Nya. Dia berkuasa menentukan segala yang diinginkan terhadap hamba-Nya. Segala nikmat yang dikurniakan Allah kepada setiap orang boleh ditarik pada bila-bila masa dengan pelbagai cara.
Musibah adalah peringatan bagi manusia muhasabah diri kerana ujian mendorong perasaan insaf dan memperbanyakkan istighfar supaya tidak terus dalam kelalaian duniawi.
Memohon keampunan Allah boleh menghalang perasaan angkuh dan sombong. Selama ini kita hanya melihat nasib orang lain, dan kini tiba masanya terjadi kepada diri sendiri.
Bertaubat adalah tindakan spontan biasanya dilakukan oleh mereka yang ditimpa musibah. Ia bertepatan dengan sebab Allah menurunkan musibah ke atas diri seseorang sebagai tanda peringatan.
Orang beriman berasa bersyukur dikenakan musibah sebagai ujian atau sebagai menghapuskan dosa yang dilakukan. Antara dosa dilakukan manusia, ada yang Allah hapuskan melalui pembalasan dalam bentuk musibah.
Oleh itu, orang beriman yang memahami konsep balasan dan ujian diturunkan melalui musibah berasakan dirinya sebagai bertuah. Kesakitan di dunia ini menjadi penyelamat daripada kepanasan api neraka pada hari akhirat kelak.
Ketika Rasulullah SAW mengunjungi sahabat sedang sakit, Baginda bersabda yang bermaksud: “Bergembiralah, kerana Allah berfirman: “Inilah neraka-Ku, Aku menganjurkan menimpa hamba-Ku yang mukmin di dunia, supaya dia jauh daripada neraka pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Hakim).
Pengampunan dosa melalui musibah hanya jika kita menginsafi musibah itu, yakni menerima musibah dengan reda, sabar dan memohon keampunan kepada Allah. Allah suka mendengar pengharapan dan doa hamba-Nya.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami pernah menimpakan azab ke atas mereka, namun mereka tidak tunduk kepada Tuhan dan mereka juga tidak berdoa kepada Allah dengan merendah diri.” (Surah al-Mukminun, ayat 76)
Berdoa adalah ibadat dan jika apa yang didoakan tidak dimakbulkan di dunia, balasan kebaikan tetap diperoleh di akhirat atas apa yang dilakukan. Mungkin juga doa itu dimakbulkan dengan digantikan kebaikan lain.
Mereka yang berasa keluh resah dan mempertikaikan musibah yang menimpa dirinya, maka tidak ada apa kebaikan diraih. Mereka itulah hamba yang benar-benar rugi di dunia dan akhirat. Ujian yang sepatutnya menaikkan darjat di sisi Allah tidak diduduki dengan baik.
Firman Allah yang bermaksud: “Mereka yang ditimpa musibah mengucapkan: “Kita semua kepunyaan Allah dan kepada Allah kita akan kembali. Mereka itulah akan mendapat keberkatan sempurna dan rahmat daripada Tuhan mereka dan juga orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah, ayat 156 dan 157)
Kisah Nabi Ayub yang tabah menghadapi ujian ditimpa sejenis penyakit kulit luar biasa patut menjadi renungan. Akibat penyakit itu, keadaan badannya amat menakutkan mata memandang dan orang lain tidak sanggup melihatnya. Seluruh ahli keluarga tidak mahu mendampinginya, kecuali isterinya.
Iblis tidak senang melihat sifat isteri Nabi Ayub yang setia, lantas menggoda supaya dia meninggalkan Nabi Ayub.
Nabi Ayub berdoa agar cita-cita iblis tidak berjaya dan Allah memperkenankan doa Nabi Ayub serta membalas kesabarannya dengan kejayaan.
Posted by miezanz at 9:18 AM 0 comments
Thursday, December 17, 2009
.::MAAL HIJRAH 1431::.
Semoga kehadiran tahun baru hijrah membawa makna yang lebih besar dalam kehidupan kita semua. Semoga kita terus istiqomah mencari keredhaan ilahi...
Posted by miezanz at 4:30 PM 0 comments
Labels: lain-lain
Tuesday, December 15, 2009
.::EOS 7D: Weekend Program::.
Posted by miezanz at 2:08 PM 0 comments
Labels: lain-lain
Monday, December 14, 2009
.::EOS 7D: bila balik kampung::.
Next day (ahad) kalau ikut rancangannya ana nak shoot sunrise di Tasik Bukit Merah tapi tak jadi sebab ana balik lewat dari surau sebab lama sangat melepak dengan sahabat-sahabat di kedai kopi. Akhirnya ana terus sahaja ke Kuala Gula.
Posted by miezanz at 1:49 PM 0 comments
Labels: lain-lain, photography
Friday, December 11, 2009
.::EOS 7D: rindu kampung halaman::.
Esok memang ana dah plan nak balik kampung. Esok juga sahabat ana buat kenduri Kahwin anaknya. Jadi rasanya lepas pegi kenduri tu barulah ana balik ke kampung ana. Harap-harap cuaca esok baik sebab ana nak shoot sepuas-puasnya petang esok... Dalam kepala dah plan lokasi-lokasi untuk ana shoot esok...
Ahadnya pula ana cadang nak shoot mentari pagi (sunrise) kat tasik bukit merah... so sesapa nak join ana boleh saja... xder apa2 syarat...
Posted by miezanz at 8:50 AM 0 comments
Labels: lain-lain, photography
Friday, December 4, 2009
.::sibuk dgn hobi baru::.
Bila dah ada senjata baru ni, maklumlah baru dapat asyik mengusung senjata tu saja bila ada masa terluang. Sebab itulah beberapa posting sebelum nih semuanya ana berasaskan gambar-gambar.(tengah asyik ). Selain tu ana juga sedang bertatih berHDR. Apa benda HDR tuh? kepada yang belum tau boleh rujuk SINI atau SINI. Ana bukanlah mahir cuma sekadar suka2 sahaja.
(cubaan mengHDRkan yang tak menjadi)
InsyaAllah minggu depan mungkin ana akan kembali dengan posting-posting seperti biasa dan akan sesekali diselitkan juga gambar2 terkini yang ana ambil dari kamera ana.
Esok, anak kedua ana, Airil Zaquan akan ana khatankan dia di Klinik di Seberang Jaya. Appointment ana dah set dengan pihak hospital. Harap-harap segalanya akan berjalan lancar. Sebelum pukul 9.00 pagi esok ana akan berada di Poliklinik Ikhsan untuk proses mengkhatankan Airil Zaquan....
Pada kesempatan ini ana juga ingin mengucapkan takziah kepada sahabat ana, Saiful Bahri a.k.a Gbone kerana ibu kesayangan telah dimasukan ke hospital kerana masalah kesihatan yang agak serius. Ana doakan agar beliau sabar dah tabah mengahadapi segala dugaan yang menimpa. Ana harap segala yang berlaku tidak menganggu intensif beliau di USM.
Posted by miezanz at 9:59 PM 1 comments
Labels: lain-lain, photography
Monday, November 30, 2009
.::Qurban 1430::.
Posted by miezanz at 2:20 PM 0 comments
Labels: Ehwal Semasa, lain-lain, photography
Thursday, November 26, 2009
Monday, November 16, 2009
Tuesday, November 10, 2009
.::Perlu Banyak Bersabar::.
Itu dulu. Tapi dalam seminggu dua ni perasaan itu datang kembali lebih-lebih lagi ada pulak sorang dua kawan asyik meracuni jiwa ana. Lagipun kali ini harapan ana untuk melepaskan geram yang selama ini membungkam di jiwa ana berkemungkinan dapat ana realisasikan berdasarkan masa dan keadaan... Moga-moga Allah memberikan kekuatan kepada ana...
Apakah yang membuat ana geram? Kepada sahabat-sahabat yang ingin tahu harap bersabar. Apabila semua dah selesai ana akan beritahu kelak. Bukan ana taknak beritahu sekarang cuma kalau ana beritahu sekarang takut tak jadi pulak... Apa-apapun doakanlah semoga ana berjaya... Doa kalian amat-amat ana harapkan...
Posted by miezanz at 12:22 PM 0 comments
Labels: lain-lain
Friday, October 30, 2009
.::Terasa Rindu II::
kepada sesapa nak download e-book ABM boleh pegi kat SINI
Posted by miezanz at 3:24 PM 0 comments
Labels: lain-lain
Thursday, October 29, 2009
.::Terasa Rindu::.
Posted by miezanz at 8:23 AM 0 comments
Labels: lain-lain
Friday, October 23, 2009
Thursday, October 15, 2009
.::Kartun Zunar: Idea diterima::.
Posted by miezanz at 12:48 PM 0 comments






