CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us

Friday, September 11, 2009

.::Ramadhan: Antara Babi dan Aurat::.

Khutbah Jumaat di Masjid Jamek Kubang Boya, Butterworth hari ini disampaikan oleh Al-Fadzil Ustaz Abdul Mutalib Maarof. Khutbahnya berkisar ketaqwaan kepada Allah s.w.t dan turut ditekankan peranan ibadah puasa dalam membentuk jati diri seorang umat yang benar-benar bertaqwa mengikut perspektif Islam.

Apa yang menarik bagi ana dalam khutbah hari ini adalah bila beliau menyentuh soal aurat. Yang menarikinya beliau membandingkan aurat dengan babi. Katanya, babi hanya haram dimakan dan disentuh tetapi aurat bukan sekadar haram untuk disentuh tetapi haram juga bila melihatnya. Memang besar peranan dan tanggungjawab setiap individu muslim dan muslimat dalam hal menjaga / menutup aurat. kerana perumpaan yang dibawakan oleh al-Fadzil ustaz jelas menunjukan bahawa orang tidak menutup auratnya lebih hina dari babi...

Apa yang berlaku pada kita dan masyarakat sekeliling kita adalah meletakan babi ke satu kedudukan yang terlalu hina. Padahal kalau sekadar melihat babi dibawa di atas lori di jalanraya, atau melihat babi di Zoo, atau melihat babi yang siap di panggang di restoran cina tidak mendatangkan apa-apa kesalahan pada kita. Tambah teruk lagi, kita pastinya akan termuntah kalau ada dikalangan kawan kita yang bukan islam memakan babi di depan kita.

Sebaliknya kita dapat menerima kehadiran insan-insan yang kononnya mengaku Islam tetapi tidak menutup aurat. Kita boleh dengan tanpa rasa bersalah atau rasa berdosa berbual dengan mereka yang tidak menutup aurat seperti yang disyaratkan oleh syarak. Sepatutnya dalam kes ini kita sepatutnya memalingkan pandangan kita dari melihat insan-insan yang tidak menutup aurat ini kerana ianya haram untulk dilihat... Kalau melihatnya sudah dikira haram apatah lagi kepada individu yang membuka aurat tersebut?
Sama-sama kita renungkan... Semoga Ramadhan kali ini benar-benar mentarbiah diri kita agar kita dapat mencapai falsafah ibadah puasa kita iaitu melahirkan individu islam yang bertaqwa...

0 comments: