Tuesday, October 14, 2008
.::Hak Seorang Muslim Terhadap Muslim Yang Lain::.
Setiap Muslim terhadap muslim yang lain mempunyai hak dan kewajipan yang banyak, diantaranya bolehlah dirujuk di dalam buku kecil berjudul Risalatul-Mu'awanah tulisan Imam Habib Abdullah Haddad.
Rasulullah SAW telah bersabda:
"Hak seorang Muslim terhadap Muslim yang lain enam perkara. Para sahabat bertanya: Apa dia wahai Rasulullah? Jawab baginda: Jika anda menemuinya hendaklah memberi salam. Jika ia mengundang kamu, hendaklah memenuhi undangannya. Jika ia minta nasihat, hendaklah menasihatinya. Jika ia bersin serta mengucap Alhamdulillah, hendaklah mendoakannya. Jika ia sakit, hendaklah menziarahinya. Jika ia mati, hendaklah turut hantar jenazahnya ke kubur"
Di antara hak-hak yang dituntut melakukannya antara seorang Muslim dengan Muslim yang lain ialah memperbanyakan nasihat mengenai urusan agama, membantu dalam mengerjakan kebajikan dan taqwa kepada Allah SWT, serta mengajak untuk membuat ketaatan terhadap perintah-perintah Allah SWT.
Di antara hak-hak terpenting lagi ialah:
1) Menutup keaibannya.
2) Meringankan kesusahannya.
3) Membantunya dalam segala perkara yang penting dan perlu.
4) Memenuhi segala hajat dan keperluannya.
5) Menghapuskan duka nestapanya.
6) Membelanya jika terinaya
7) Menolongnya jika lemah.
8) Meringankan bebanan hidupnya.
9) menghormati yang tua.
10) Berbelas kasihan terhadap yang kecil.
11) Tidak menyusahkan seorang muslim yang lain, tidak menyia-menyiakannya, atau menghinanya, atau memandangnya rendah.
12) Tidak mencaci, atau mengejek-ngejeknya.
13) Tidak menipu seorang Muslim yang lain.
14) Tidak mendengki seorang muslim, atau memendam perasaan dendam terhadapnya, atau menyangka sesuatu yang tidak baik terhadapnya.
15) Hendaklah mengambil berat terhadap urusan kaum Muslimin, merasa gembira ketika mereka senang, dan bermuram-durja ketika mereka sedang dalam kesusahan.
16) Hendaklah mengharapkan sesuatu yang baik bagi mereka, sebagaimana ia mengharapkan bagi diri sendiri, dan membenci sesuatu yang tidak baik bagi mereka, sebagaimana ia membencinya untuk diri sendiri.
Sabda Rasulullah SAW:
"Tidak sempurna iman seseorang kamu shingga ia mencintai saudaranya , sebagaimana ia mencintai diri sendiri".
Sabda baginda lagi:
"Seorang Muslim terhadap Muslim yang lain ibarat sebuah binaan, yang setengahnya mengukuhkan setengah yang lain".
Sabda baginda lagi:
"Barang siapa tidak mengambil berat terhadap urusan kaum muslimin, maka dia bukan dari golongan mereka sendiri.
Sabda Baginda lagi:
"Barang siapa sentiasa mengambil berat tentang keperluan saudaranya, nescaya Allah sentiasa mengambil berat terhadap keperluannya.
Allah sahajalah yang menunjukan yang hak (benar) dan Dialah yang menunjuk jalan yang lurus.
*Sumber: Nasihat Agama dan Wasiat Iman ~ Imam Habib Abdullah Haddad.
Posted by miezanz at 12:34 PM 1 comments
Labels: agama, tazkirah, tips dan nasihat
Monday, October 13, 2008
Thursday, October 9, 2008
.::Kesan Tarbiyah Ramadhan::.
Hari ini genaplah umurku 34 tahun. Alhamdulillah buat pertama kalinya setelah 34 tahun aku berjaya menjalani ibadah puasa sunat 6 di bulan syawal. Memang seronok dan puas hati. Memang kali ini semangat dan kekuatan untuk menunaikan ibadah puasa sunat ini begitu terasa. Tidak seperti tahun-tahun lalu... mungkin ini adalah kesan dari 'tarbiyah ramadhan'. Aku amat bersyukur dengan kurniaan-Nya. Moga-moga aku akan di beri kesempatan untuk bertemu lagi dengan Ramadhan pada tahun hadapan.
Sememangya tahun ini aku dapat rasakan ketenangan dalam menunaikan setiap ibadah yang wajib dan juga yang sunat. Bila difikir dan dikenang kembali kata2 ustaz yang memberi tazkirah di bulan Ramadhan lalu bahawa "jika kita nak tahu sama ada ibadah puasa kita di terima atau tidak kita kena lihatnya selepas ramadhan... sekiranya ada perubahan yang positif insyaAllah itu tandanya ibadah kita diterima dan jika tiada sebarang perubahan maka kita perlulah muhasabah diri kita... mungkin ada yang tak kena dengan ibadah puasa kita..."
Posted by miezanz at 8:32 AM 1 comments
Tuesday, October 7, 2008
.::Keutamaan Puasa Enam Hari di Bulan Syawal::.
MARILAH kita tanamkan sifat takwa kita kepada Allah SWT dengan sebenar-benar takwa, dengan cara dan jalan ini kita akan selamat dan berbahagia di dunia mahupun di akhirat iaitu dengan mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala apa-apa jua larangan-Nya.
Sesudah mengharungi pelbagai dugaan pada bulan Ramadan dan berjaya menjalankan ibadat puasa, umat Islam sekali lagi diberikan peluang merebut ganjaran pada bulan kemenangan, iaitu di bulan Syawal ini dengan satu lagi peluang yang tidak harus dilepaskan begitu sahaja untuk menambahkan pahala dan keberkatan di dunia iaitu dengan berpuasa enam.
Di dalam bulan Syawal ini mengandungi beberapa keistimewaan yang dituntut oleh Islam supaya melakukannya.Terutama sekali puasa enam iaitu berpuasa enam hari di bulan Syawal. Berhubung hal ini hadis ada menerangkan yang bermaksud dari Abu Ayub An-Ansari Radiallahuanhu,
Rasulullah SAW bersabda :
"Barang siapa berpuasa bulan Ramadan, kemudian ia berpuasa pula enam hari pada bulan Syawal adalah seperti berpuasa sepanjang masa."
Satu keistimewaan yang difahami dari sabda Rasulullah SAW itu ialah satu kebajikan dan peluang yang paling berharga disediakan kepada orang-orang yang mengejar nikmat dan kemurahan Allah SWT sepanjang hidup terdapat pula di bulan Syawal iaitu puasa enam hari di dalamnya.
Ganjaran pahala diberikan oleh Allah Taala kepada mereka yang berpuasa enam di bulan Syawal ini ialah seperti ganjaran pahala kepada yang berpuasa sepanjang masa. Ganjaran yang begitu tinggi nilainya diberikan Allah SWT pada puasa ini dapatkan difahamkan kerana kebanyakan manusia tidak dapat melakukannya. Ini adalah berkait rapat dengan keadaan keliling yang lebih mencabar keimanan seseorang yang menunaikan puasa di waktu kemeriahan Hari Raya terhidang jamuan makanan yang enak-enak dan lazat ketika itu dan kerana pada masa itu sebahagian umat Islam tidak berpuasa dan ingin terus menikmati kuih-muih yang ada.
Hanya sebahagian kecil sahaja yang masih melakukan ibadat puasa. Dengan ini seseorang yang berpuasa enam akan menghadapi persaingan hebat dengan suasana dan keadaan di masa itu yang benar-benar mencabar akan keimanannya dalam menahan hawa nafsu.
Oleh yang demikian sudah sewajarnya mendapat pahala yang besar dan tinggi di sisi Allah Subhanahu Wataala bagi mereka yang berjaya menyahut cabaran ini. Dari itu marilah kita sama-sama mengejar ganjaran pahala yang amat besar itu, kerana peluang ini hanya terdapat di bulan Syawal.
Berpuasa selama enam hari di bulan Syawal adalah sebagai petanda betapa seseorang itu telah meningkat iman dan takwanya kepada Allah SWT hingga sanggup berlapar dan dahaga semata-mata kerana taat kepada agama, pada hal orang lain menikmati aneka makanan dan juadah serta minuman yang lazat.
Melakukan puasa sunat enam hari di bulan Syawal ini sebaik-baiknya dimulakan pada Hari Raya kedua dan berturut-turut,tetapi jika tidak dapat berbuat demikian, boleh juga dilakukan bila-bila masa asalkan masih dalam bulan Syawal dan boleh dengan tidak berturut-turut asalkan berjumlah enam hari.
Di antara kelebihan-kelebihan puasa enam hari di bulan Syawal itu ialah :
1. Puasa enam umpama sunat rawatib sesudah salat fardu bagi menampung kekurangan puasa fardu.
2. Mengulangi puasa sesudah Ramadan menjadi tanda diterima puasa Ramadan yang kita kerjakan.
3. Sebagai tanda bersyukur kepada nikmat yang diberikan di bulan Ramadan seperti nikmat kesihatan tubuh badan yang baik, ganjaran pahala yang berlipat ganda, Malam Lailatulqadar, ganjaran bersahur, berbuka puasa dan banyak lagi.
4. Mendapat kebaikan berlipat ganda serta diangkat darjatnya.
5. Memudahkan Malaikat Al-Maut mencabut nyawa.
Oleh yang demikian marilah kita merebut peluang yang ada dan mengerjakan puasa enam demi mendapatkan fadilat-fadilat yang ditetapkan Allah padanya serta inginkan keredaan-Nya jua.
Firman Allah dalam Surah Al-An'aam ayat 16 yang tafsirnya : "Barang siapa membawa amal yang baik maka baginya pahala sepuluh kali lipat amalnya dan barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikit pun tidak dianiaya (dirugikan)."
Posted by miezanz at 8:37 AM 0 comments
Monday, October 6, 2008
.::Sejarah Sambutan Hari Raya::.
Hampir 2 minggu aku berehat dari menulis atau melawati mana2 blog. Kini Aku kembali... Sebelum itu aku nak ambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Aidilfitri, Maaf Zahir dan batin dan selamat berpuasa sunat 6 sepanjang syawal ini...
Sewaktu Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah, baginda dapati penduduk Madinah yang sudah memeluk Islam, pada setiap tahun merayakan hari raya Nainuz dan Majrajan.
Baginda bertanya kepada kaum Muslimin yang turut merayakannya, "Hari apakah ini?" Jawab mereka, "hari raya kami. Pada hari ini kami bergembira sejak zaman jahiliah lagi."
baginda lalu bersabda, "Sesungguhnya Allah telah menggantikan dua hari raya yang lebih baik dari kedua-duanya iaitu Hari Raya Fitrah dan Hari Raya Adha".
Posted by miezanz at 8:50 AM 0 comments
Thursday, September 18, 2008
.:Menjelang Syawal: Di Sebalik Takbir Raya:.
Menjelang hari raya Aidilfitri, kita disunatkan memperbanyakkan takbir bermula dari berakhirnya Ramadhan sampailah imam naik membaca khutbah hari raya. Apa hikmahnya???
Takbir ini melambangkan rasa syukur kita sebab telah menyempurnakan puasa pada bulan ramadhan. Lafaz yang terangkum dalam takbir hari raya Aidilfitri itu pertama kali diucapkan oleh Rasulullah SAW selepas kemenangan umat Islam dalam Perang Badar pada 17 Ramadhan tahun pertama Hijrah. Pada tahun itu juga umat islam menyambut Aidilfitri yang pertama.
Takbir itu hendak memberitahu , Nabi SAW menang dalam perang melawan musuh Islam. Dalam menyambut Aidilfitri, kita takbir pertamanya sebab menang melawan nafsu. Kedua, hari raya itu kita balik kepada kehidupan biasa dan syaitan sudah bebas. Jadi kita bertakbir untuk isytihar perang dengan syaitan dan nafsu.
Hikmahnya disuruh kita perbanyakkan bertakbir kerana Nabi SAW bersabda: " Sesiapa menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati akan mati (hari kiamat)". (Riwayat Tabrani dari Ubadah bin Soib)
matinya hati kerana, pertama disebabkandosa dan maksiat. Kedua, hati yang 'mati' ketika mengadap Allah SWT pada hari kiamat, kerana mereka yang beruntung adalah mereka yang mengadap Allahmembawa hati yang sejahtera seperti firman Allah:
"Pada hari itu tidak berguna harta dan anak-pinak melainkan mereka yang datang dengan hati yang selamat sejahtera (qalbin salim)
Kesimpulannya, orang yang bertakbir adalah orang yang menghidupkan hari raya. Tambahan pula takbir yang betul-betul melambangkan kemenangan adalah takbiryang dilafazkan hasil kemenangan di dalam perang melawan hawa nafsu.
Namun begitu, budaya bertakbir di malam raya Aidilfitri kini semakinberkurangan, mungkin disebabkan kesibukan umat Islam menyediakan persiapan hari raya. Tidak salah membuat persedian raya dengan serba baru, tetapi yang lebih penting adalah menyediakan jiwa yang baru.
Sambutan hari raya sangat bergantung kepada kualiti puasa yang matlamatnya untuk medapatkan takwa. Sambutlah Raya dengan persiapan takwa. raya merupakan hari konvokesyen untuk mendapatkan ijazah takwa. Jadi persiapan pun kena cara takwa juga. Misalnya jangan sampai terlepas menghidupkan 10 malam terakhir ramadhan. jangan sampai terlepas iktikaf. hari Raya pula tidak makan secara berlebih-lebihan, bersalaman dengan cara yang wajar, tidak bersalaman dengan perempuan dan lelaki yang bukan mahram.
sumber: Ustaz Zawawi Yusoh - Pendakwah dan pakar motivasi.
Posted by miezanz at 3:43 PM 1 comments
.::Ramadhan: Semarakan Pesta Ibadah::.
Kita masih lagi berbicara tentang Ramadhan. Bulan bagi orang-orang yang soleh diisytiharkan sebagai bulan berpesta ibadah. Apa saja perbuatan atau tindak-tanduk yang dikategorikan sebagai amal makruf, maka perbuatlah. Dan niatnya sudah pasti hanya kerana Allah dan bukannya kerana yang lain.
Ini adalah asas yang cukup penting menjamin nasib yang menguntungkan. Justeru bagaimana harus layak meraih aneka ganjaran yang ditawarkan, buat sedikit dibayar banyak?
Maksudnya, amal kebaikan yang dikerjakan sepanjang Ramadhan diberi ganjaran yang jauh lebih tinggi daripada kadar yang biasa diperolehi dalan 11 bulan yang lain. Dalam sebuah hadis yang panjang Nabi SAW memberitahu "...Sesiapa yang ingin menghampirkan diri kepada Allah melalui amalan baik di bulan ini, makaakan dibalas kepadanya dengan ganjaran seolah-olahmelakukan amalan fardhu di bulanyang lain pada tahun itu. Sesiapa yang melakukan amalan fardhu akan dibalasi dengan 70 amalan fardhu pada bulan yang lain..." (Riwayat Ibnu Khuzaimah daripada Salman r.a)
Orang yang membuat sesuatu kerana Allah, tidak terusik emosinya jika tidak mendapat perhatian daripadaorang lain atau pihak tertentu, bahkan ucapan terima kasih sekalipun. Iktikad dan keyakinannya jelas - Allah tahu dan Allah menilai apa yang dia buat. Nilaian di sisi Allah adalah sebaik-baik nilaian.
Secara logiknya tiada seorangpun yang menukar nilaian Allah dengan nilaian manusia. Tetapi kenyataannya yang berlaku kebanyakannya sering bersalahan dengan logik tersebut. Dan Allahbersifat Maha Adil, kepada siapa yang hendak kita tonjolkan makrufyang dibuat, kepada orang itulah harus diminta "upahnya".
Berbuat Sebaik Mungkin
Petikan hadis di ataspun sudah cukup jelas. Nabi SAW menyebut " menghampirkan diri kepada Allah", bukan menghampiri diri di hati mertua, di hati pengikut, di hati anak-anak dan sebagainyanya. Satu lagi faktor berbuat kerana Allah ialah berbuat dengan sebaik yang boleh. Mengambil iktibar daripada sejarah dua oarang anak Nabi a.s yang mempersembahkan korban kepada Allah SWT. Yang terbaik lebih diterima olehAllah SWT.
Di satu sudut lain pula, perkara "tinggalakan mungkar" juga hendaklah diambil kira. Ia bergerak seiring dnegan "kerjakan makruf". Malah inilah hakikat sebenar puasa - (menahan diri). Menahan diri daripada segala yang dilarang oleh Allah SWT, terutamayang berbentuk mungkar dan dosa. Dosa adalah kegelapan dan kegelapan adalah hijab.
Jangan dihijab (disekat) rahmat Allah yang mahu masuk ke dalam hati. Di bulan inilah satu-satunya peluang terbaik untuk kita menebus segala-galanya - dengan Allah dan juga sesama manusia. Dengan Allah kita mohon taubat dan keampunan sebanyak-banyaknya, disertakan azam untuk tidak mengulangi lagi salah dan dosa lalu.
Begitu juga sesama manusia, selain banyakan berdoa memohon keampunan, kebaikan, keselamatan untuk orang yang ingin kita tuntut kemaafannya itu. Mdah-mudahan doa kita itu diaminkan oleh para malaikat. Dan kita pun akan mendapat kebaikan serupa :- "Barang siapa yang mahu mendoakan saudaraku yang sedang tidak ada, maka malaikat mewakilinya akan berkata 'Amin! Semoga kamu juga seperti itu.'" (Riwayat Muslim daripada Abu darda' r.a)
Mungkar yang bagaimanakah sering memerangkap orang-orangyang sedang berpuasa? Mungkar angkara lidah, angkara mata, angkara telinga dan pancaindera lain. Kalaupun mungkar-mungkar ini tidak membatalkan puasa di sudut fekah, tetapi ia berkuasa menghapus pahal ibadah puasa yang sedang dijalani. Berlapar dan berdahaga tidak dinilai oleh Allah SWT!
Allah memperingatkan kita melalui sebuah hadis Qudsi, "Dan siapa yang anggota-anggotanya tidak berpuasa daripada perkara-perkara yang aku haramkan maka tidaklah Aku berhajat agar dia meninggalkan makan dan minumnya kerana-Ku". (Riwayat Abu Nuaim daripada Ibnu Masiud r.a)
Amaran Allah ini disokong oleh baginda SAW,"Ramai daripada mereka yang berpuasa tidak memperolehi apa-apa melainkan lapar, dan ramai yang berdiri malam (beribadah malam) nemun tidak mendapat apa-apa kecuali letih berjaga malam." (Riwayat Ibnu Maja dan an Nasa'i daripada Abu Hurairah r.a)
Tinggalkan Mungkar Keran Allah
Menjauhi mungkar seperti mengata, melihat aurat orang lain, mendengar orang mengumpat dan sebagainya juga tidak boleh dengan 'kerana' yang selain daripada Allah. Allah suruh tinggalkan mungkar makatinggalkanlah mungkar itu kerana mematuhi perintah-Nya. Brulah beroleh pahal dan meninggalkan bekas di hati.
"Jangan mengumpat nanti batal pahala puasa," tegur seseorang kepada rakannya. Betullah teguran itu, tetapi bagaimana pula jika umpatan itu berlaku pada bulan selain Ramadhan? Tetap juga tidak boleh. Barangkali inilah sebabnya kenapa selepas berlalu bulan Ramadhan, lidah yang udah boleh dikekangdaripada bercakap kotor kembaliaktif dengan tabiat buruknya.Rupa-rupanya menjauhi mungkar lidah hanya kerana hendak menjada puasa.
Begitu juga dengan usaha menperbanyakan amalan sunat seperti solat dhuha, membaca membaca Quran beberapa kali sehari, bersedekah dan sebagainya, hanya kerana pahala berganda di bulan Ramadhan. habis Ramadha ia pun terhenti. Kebiasaan begitu tak ubah seperti tradisi tahunan setiap kali tibanya Ramadhan.
Sebab itulah orang-orang soleh zaman silam menyambut Ramadhan bermula dari bulan Rejab lagi. segala macam amalan sunat yang lazimnya menjadi kegilaan mereka pada bulan Ramadhan (bulan lain juga), mereka perkemaskan dan pertingkatkan seawal bulan Rejab lagi. Supaya masuk Ramadhan semakin tersa kemanisannya. Tidak lagi terputus setelah tamat Ramadhan.
Sebaliknya kita, dalam bulan ramadhan itulah semuanya hendak dimulakan. Meriahnya sekitar dua minggu pertama sahaja, kemudian menurun dan menurun. Masuk sepuluh terakhir, masjid dan surau idak lagi berseri seperti hari-hari awal Ramadhan. Tumpuan sudah beralih arah!
Posted by miezanz at 8:08 AM 0 comments
Subscribe to:
Posts (Atom)